Telecom United.nl

Bjorn Borg: van tennistoernooien naar ondergoed imperium

De naam Bjorn Borg is wereldwijd bekend. We kennen zowel het kledingmerk als de man achter het merk zelf, de Zweedse sportman Bjorn Borg. Bjorn was niet alleen een ijzersterke tennisspeler, maar ook een succesvolle zakenman. Eind jaren 80 richtte hij zijn eigen kledinglijn op, en kwam hij met een nieuwe soort ondergoed voor heren op de markt. Inmiddels zijn Bjorn Borg boxers niet meer weg te denken. Bijna elke man heeft wel een paar boxershorts in de ondergoed lade liggen. Ben je benieuwd naar wie Bjorn Borg en het succes van zijn boxershort imperium? Lees dan verder.

Wie is Bjorn Borg?

Bjorn Borg werd in 1956 geboren in de Zweedse hoofdstad Stockholm. Al op jonge leeftijd werd snel duidelijk dat hij een talent had voor verschillende sporten. Hij speelde ijshockey en voetbal. Tennis was in die tijd nog niet zo populair in Zweden. Maar toen zijn vader hem een tennisracket cadeau deed die hij had gewonnen bij een tafeltennistoernooi, werd tennis zijn nieuwe passie. Omdat hij ijshockey en voetbal speelde, was zijn techniek voor tennis zeer sterk. Hij kon dankzij hockey zowel links- als rechtshandig spelen en zijn voetenwerk was dankzij het voetballen erg goed. Op de lagere school werd Bjorn gescout en al snel lanceerde hij zichzelf een zeer succesvolle tenniscarrière in.

Bjorn Borg als tennislegende

Bjorn stond bekend als een ietwat extravagante verschijning op de tennisbaan, zeker in die tijd. In de jaren 70 en 80 zagen tennisspelers er redelijk hetzelfde uit en was mode niet iets waar de gemiddelde tennisspeler zich op focuste. Bjorn, met zijn lange blonde lokken en disco-achtige stijl viel dan ook echt op tussen zijn collega's. Hij werd al snel een stijlicoon en werd als het ware de Mick Jagger van de tenniswereld, met hordes gillende meiden die achter hem aan renden en hem adoreerden.

Zijn carrière switch naar modieus ondergoed

Hij besloot op 26-jarige leeftijd zijn tennisracket neer te leggen. Tennis was zijn passie niet meer en hij was het niet eens met het vele reizen voor enkel een tennistoernooi. Hij richtte zich op business en richtte zijn eigen kledingmerk op, vernoemd naar hemzelf. Inmiddels verkoopt het merk verschillende soorten kleding en accessoires met een sportieve en hippe look. Maar waar hij in het begin echt de aandacht mee trok was zijn heren ondergoed lijn. In de jaren 80 droegen heren voornamelijk Y vormig ondergoed en had het voornamelijk als functie om de edele delen te bedekken. Het merk kwam met het type Bjorn Borg boxers wat we vandaag de dag kennen en introduceerde deze in gewaagde, opvallende kleuren en prints. Ondergoed was niet meer enkel functioneel. Het statement dat het merk wilde maken wat betreft ondergoed is duidelijk: het oog wil ook wat.

Mobiele versie afsluiten